10 sposobów na zdrowe i lśniące włosy dla kobiet z chorą tarczycą - Blog o Hashimoto i niedoczynności tarczycy - Thyroset

10 sposobów na zdrowe i lśniące włosy dla kobiet z chorą tarczycą

Wpływ Hashimoto na funkcje seksualne i płodność mężczyzn
29 marca 2024
Życie po usunięciu tarczycy (tyreoidektomia)
5 lipca 2024

Zdrowe i lśniące włosy to marzenie każdej kobiety. Niestety, kiedy w naszym organizmie dochodzi do zaburzeń m.in. gospodarki hormonalnej, często widać to również na zewnątrz. Jednym z objawów chorób (zwłaszcza chorób tarczycy) są wypadające, słabe i łamliwe włosy. Pogarsza się ich wygląd i kondycja. Co możemy zrobić, aby wspomóc nasz organizm, a tym samym wpłynąć na zdrowe i lśniące włosy? Tego dowiesz się w tym artykule.

 

Jaki wpływ ma niedoczynność tarczycy na kondycję włosów?

 

Warto wspomnieć, że w przebiegu niedoczynności tarczycy możemy zauważyć następujące objawy:

  • zwiększenie liczby włosów znajdujących się w fazie telogenowej (przez co nowe włosy nie chcą rosnąć)
  • następuje słabsze odżywienie włosów, co powoduje brak niezbędnych witamin oraz składników mineralnych do ich prawidłowego wzrostu
  • zmniejszenie ilości naturalnego łoju – co wpływa na przesuszenie włosów
  • ogólne osłabienie włosów i utrata przyczepności cebulek

 

Po pierwsze witaminy

 

Witamina C, biotyna i witamina B12 to kluczowe witaminy w kontekście zdrowych i lśniących włosów. Szczególnie istotna dla wzrostu włosa jest biotyna, która zasila macierz włosa w biodostępną (dobrze przyswajalną) siarkę, co powoduje lepszy jego wzrost. Produkty bogate w witaminę C, wspierają produkcję biotyny, wobec czego warto uwzględnić je w codziennym jadłospisie. 

Produkty bogate w witaminę C to: pomarańcza, brokuł, kalafior, brukselka, grejpfrut czy truskawki. Do produktów bogatych w biotynę należą: wątróbka, żółtka jaj, pomidory, szpinak, marchew, mąka pełnoziarnista, banany czy arbuzy. Produkty bogate w witaminę B12 to: mięso, owoce morza, jaja, mleko i produkty mleczne i wątróbka. Warto zatem zadbać o to, aby nasza codzienna dieta obfitowała w te produkty.

 

 

Po drugie składniki mineralne

 

Jeśli chodzi o składniki mineralne, które mają ogromny wpływ na kondycję naszych włosów, to zaliczyć do nich możemy przede wszystkim cynk i żelazo. 

W kontekście żelaza warto pamiętać, że aby prawidłowo określić jego poziom we krwi, należy zbadać poziom nie tylko żelaza wolnego krążącego we krwi, ale przede wszystkim ferrytyny (białka, które magazynuje żelazo). W przypadku chorób tarczycy często występują niedobory tego składnika mineralnego w naszym organizmie. 

Do produktów bogatych w żelazo zaliczamy: wołowina, wieprzowina, rośliny strączkowe, orzechy, pestki dyni, płatki owsiane, pomidory, natkę pietruszki, tuńczyk, łosoś.

Do substancji, które ograniczają wchłanianie żelaza przez organizm należą fityniany (znaleźć je możemy w otrębach i nasionach roślin strączkowych), niektóre polifenole (znajdują się np. w kawie i herbacie), błonnik pokarmowy, a także duże ilości wapnia.

Natomiast produkty bogate w cynk to: jaja, produkty zbożowe pełnoziarniste tj. pieczywo razowe, kasza gryczana,  grzyby, mięso oraz wątróbka. 

 

Po trzecie unormuj hormony tarczycy

 

Odpowiednie leczenie farmakologiczne dobrane przez lekarza prowadzącego i unormowanie poziomu hormonów tarczycy wpłynie pozytywnie na kondycję włosów. Suplementacja hormonalna jest niezbędna w przypadku chorób tarczycy i pomaga w niwelowaniu objawów związanych z chorobą. 

 

Po czwarte odpowiednia pielęgnacja

 

Odpowiednią pielęgnację naszych włosów warto w miarę możliwości skonsultować ze specjalistą (trychologiem). Każdy przypadek może być inny. Należy pamiętać o tym, że szampon dobiera się do potrzeb skóry głowy, a odżywkę do potrzeb włosów. 

Warto pamiętać, że należy zrezygnować z używania prostownicy i związywania włosów w ciasne kucyki, gdyż to dodatkowo wpłynie negatywnie na ich kondycję. Nie warto zasypiać z mokrymi włosami (są bardziej podatne na uszkodzenia). 

 

Po piąte zadbaj o nawodnienie

 

Poziom nawodnienia ma wpływ na wiele funkcji w naszym organizmie. Nie inaczej jest w przypadku włosów, bowiem osoby pijące dużo wody i utrzymujące odpowiednie nawodnienie organizmu mają zdrowsze i mocniejsze włosy. Warto wspomnieć, żeby sięgać po wodę mineralną lub mineralizowaną bogatą dodatkowo w ważne składniki mineralne. Między innymi zawiera magnez oraz wapń, które dodatkowo wspomagają wzrost włosów oraz powodują lepsze przyswajanie żelaza.

 

Po szóste aktywność fizyczna

 

Uprawianie sportu ma pozytywny wpływ na dotlenienie organizmu, w tym dotlenienie skóry na naszej głowie. Dzięki temu włosy mogą szybciej rosnąć, a dzięki dobremu dotlenieniu rosną one zdrowe i mocne. Warto zatem pomyśleć, jaka aktywność fizyczna sprawia nam najwięcej radości. Wtedy dużo łatwiej zachować regularność, która jest kluczowa dla efektów. 

 

 

Po siódme wysypiaj się

 

W trakcie snu nasz organizm regeneruje się, co wpływa korzystnie również na stan naszej skóry. Niska jakość i brak snu mogą negatywnie oddziaływać na nasze włosy. Brak snu może być czynnikiem stresowym dla organizmu, co wpływa negatywnie na układ immunologiczny. Takie skutki mogą napędzić stan zapalny w organizmie, który w efekcie przyczynia się do pogorszenia kondycji włosów.  

 

Po ósme zbilansowana, zdrowa dieta

 

Ważne, aby stosować codzienną różnorodną, zdrową i zbilansowaną dietę. Warto, aby na naszym talerzu zagościła również poza produktami bogatymi w odpowiednie witaminy i minerały także duża ilość białka (aminokwasy bowiem odpowiedzialne są za budowę skóry głowy), a także nienasycone kwasy tłuszczowe (głównie ryby morskie).  

 

Po dziewiąte unikaj diet restrykcyjnych

 

Diety “cud” te zbyt restrykcyjne kalorycznie, a co za tym idzie, również ubogie witaminowo mogą bardzo negatywnie wpłynąć na kondycję włosów. Taka niedoborowa dieta, która nie zawiera odpowiedniej ilości białka, węglowodanów złożonych, tłuszczy, witamin i minerałów powoduje, że nasze włosy nie będą odpowiednio, odżywione w związku z czym nie będą rosnąć prawidłowo. 

 

Po dziesiąte unikaj ekspozycji na stres

 

Stres to czynnik zapalny chyba każdej możliwej choroby. Ciężko jest go uniknąć w dzisiejszych czasach, ale można spróbować go możliwie ograniczyć. Podczas stresu w naszym organizmie powstaje wiele neurohormonów, neuroprzekaźników i neuropeptydów, w tym neuropeptyd P, kortyzol i prolaktyna. Mają one negatywny wpływ na cykl wzrostu mieszków włosowych. Warto zainteresować się metodami, które wspierają regulację stresu jak: techniki oddechowe, medytacja, spacery na łonie natury, korzystanie z pomocy psychologa/psychoterapeuty.

 

Podsumowanie

 

Choroby tarczycy często wpływają na pogorszenie się kondycji włosów. Aby temu zapobiec, warto zadbać o unormowanie hormonów tarczycy, odpowiednią dietę, nawodnienie, regenerujący sen, indywidualnie dopasowaną pielęgnację i suplementację, a także regulację stresu. 

 

Bibliografia:

[1] Skrok A, Kozłowska A. Rola zaburzeń́ hormonalnych tarczycy w nieprawidłowościach wzrostu włosów. Przegląd Dermatologiczny 2013, vol. 100(6): 384-391.

[2] Taguchi T. Brittle Nails and Hair Loss in Hypothyroidism. N Engl J Med. 2018;379(14):1363. doi:10.1056/NEJMicm1801633

[3] Almohanna Hind M., Azhar Ahmed A., Tsatalis John P., Tosti A., The Role of Vitamins and Minerals in Hair Loss: A Review, Dermatology and Therapy, 9:51–70, 2019.

[4] Hsiao, Y. H., Chen, Y. T., Tseng, C. M., Wu, L. A., Lin, W. C., Su, V. Y. F., … & Lee, Y. C. (2015). Sleep disorders and increased risk of autoimmune diseases in individuals without sleep apnea. Sleep, 38(4), 581-586.

[5] Trost, L. B., Bergfield, W. F., & Calogeras, E. (2006, May). The diagnosis and treatment of iron deficiency and its potential relationship to hair loss. Journal of the American Academy of Dermatology, 54(5), 824 – 844.

 

Publikowane na blogu treści są opiniami niezależnych autorów – specjalistów w dziedzinie nauki i dietoterapii. Norsa Pharma Sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści zawarte w publikacjach.

Aleksandra Szłapka
Aleksandra Szłapka
Dietetyk kliniczny, specjalistka Elite Polska, pasjonatka zdrowego stylu życia. Specjalistka w dziedzinie chorób autoimmunologicznych.