Choroba Hashimoto a dieta roślinna - Blog o Hashimoto i niedoczynności tarczycy - Thyroset

Choroba Hashimoto a dieta roślinna

Efektywność leczenia hormonalnego w Hashimoto – co ma wpływ na skuteczność przyjmowanej lewotyroksyny?
22 stycznia 2021
Choroby tarczycy a problemy z zasypianiem – jak sobie pomóc?
5 lutego 2021
choroba hashimoto a dieta roślinna


Dieta to jeden z kluczowych czynników w walce z problemami zdrowotnymi. Nie inaczej rzecz ma się w przypadku niedoczynności tarczycy i choroby Hashimoto.

Podstępność tej choroby tarczycy, która według badań występuje u 2% społeczeństwa wynika z faktu, że mamy ograniczony wpływ na jej uniknięcie. W grupie narażonej na występowanie są osoby mające jej przypadki w rodzinie, a także otyłe (co może już nam sugerować pewne działania zapobiegające) lub zmagające się z cukrzycą, tym niemniej autoimmunologiczny charakter Hashimoto sprawia, że jej profilaktyka jest znacząco utrudniona.

Szczęściem w nieszczęściu, to znaczy w sytuacji, gdy cierpimy na tę przypadłość, jest możliwość jego kontrolowania i niwelowania objawów za pomocą aktywności fizycznej oraz dobrze dobranej diety. W tym artykule poruszymy ten drugi temat, zaznaczając jednak, że finalną dietę dla chorego powinien opracować dietetyk, na podstawie badań oraz wywiadu lekarskiego.

 

Dobór diety a niedoczynność tarczycy

W licznych opracowania i publikacjach możemy znaleźć liczne propozycje diet dotyczących ewentualnej profilaktyki choroby oraz żywienia w sytuacji, gdy pacjent cierpi na to schorzenie. Przy jej układaniu należy wziąć pod uwagę, że Hashimoto zaburza metabolizm, dlatego też jej rezultatem często jest otyłość, szczególnie gdy pacjent nie jest aktywny fizycznie. Towarzyszącym zaburzeniem bywa także anemia, stąd przygotowywane posiłki powinny zawierać sporo żelaza. By je uzupełnić poleca się bogate w ten pierwiastek fasolę, soczewicę, orzechy, jajka (żółtka), ale także mięso (np. wątróbkę), które cechuje się wysoką przyswajalnością żelaza.

 

 

Innym niezwykle ważnym pierwiastkiem jest jod. Jego wysokie dawki znajdziemy choćby w owocach morza czy otrębach. Warto także w diecie uwzględnić potrawy zawierające selen (głównie ryby) czy cynk (kasza, len, pestki dyni).

Wykluczone są za to produkty wysoko przetworzone. Z diety należy usunąć więc wszelkie fast foody, chipsy, parówki i im podobne potrawy. Odradza się także spożywanie niektórych warzyw wolotwórczych. Termin ten oznacza, że zawarte w nich substancje wiążą się z jodem, przez co ograniczają prawidłową syntezę hormonów tarczycy, co w konsekwencji może przyczyniać się do powstania wola. Przykładem mogą być warzywa kapustne oraz brokuły, kalafior czy jarmuż. Jeśli już planujemy je spożywać, to wyłącznie w formie gotowanej.

Pamiętajmy, że wszelkie niedobory mikroelementów możemy wspomagać odpowiednią suplementacją, korzystając choćby z produktu Thyroset.

 

 

 

Dieta roślinna w normowaniu choroby Hashimoto

Patrząc na powyższe porady, warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czy dieta wegańska, bazująca przede wszystkim na roślinach, będzie odpowiednią do stosowania przez osoby chore na Hashimoto? Przyjrzyjmy się najważniejszym wadom i zaletom takiej formy żywienia w kontekście schorzenia.

Za plus należy uznać na pewno pozytywny wpływ na wagę. Weganie co do zasady mają niższą masę ciała, dostarczając taką samą dawkę kalorii, jak inne osoby. To szczególnie istotne, ponieważ niskokaloryczna dieta nie jest wskazana w przypadku Hashimoto, gdyż może prowadzić do niedoboru m.in. białek, a co za tym idzie obniżyć produkcję hormonów tarczycy (przede wszystkim tyroksyny i trijodotyroniny). Do zalet zaliczmy jeszcze większe dawki błonnika i flawonoidów, a także zmniejszenie ryzyka insulinooporności.

Wśród minusów możemy znaleźć wymienioną już niższą dawkę i przyswajalność żelaza, możliwe obniżenie przyswajania jodu (obecność przywołanych substancji wolotwórczych). W diecie roślinnej możliwe są także niedobory selenu i jodu, ale je – jak wspomnieliśmy – możemy uzupełnić dobrze dobraną suplementacją. Ważnym będzie także włączenie do diety wodorostów i soli jodowanej.

 

Pomóż innym zdobyć wartościową wiedzę. Udostępnij ten artykuł na swoim Facebook’u.