Cynk i selen dlaczego są tak potrzebne tarczycy i ich naturalne źródła - Blog o Hashimoto i niedoczynności tarczycy - Thyroset

Cynk i selen dlaczego są tak potrzebne tarczycy i ich naturalne źródła

Choroby tarczycy a zaparcia – jak sobie pomóc?
16 lipca 2021
Czy honorowym krwiodawcą może zostać osoba z chorą tarczycą?
30 lipca 2021

Cynk

 

Kluczowym aspektem dla właściwego funkcjonowania tarczycy jest m.in. optymalny poziom cynku. Jednakże często wymienia się go jako niedoborowy składnik mineralny w diecie osób z chorobami tarczycy. Niektóre badania wskazują, że niedobór cynku może być odpowiedzialny za przyczynę subklinicznej niedoczynności tarczycy. Dlatego też z tego powodu wielu pacjentom z chorobami tarczycy zaleca się suplementację cynku. Jest to bardzo niepokojące, ponieważ cynk pełni bezpośrednią rolę w syntezie hormonów na całej długości osi hpt (podwzgórze – przysadka – tarczyca). W przysadce cynk wchodzi w skład białek (proteid), które chronią komórki tyreotropowe przed zbytnią stymulacją TRH. Wchodzi w skład proteaz cynkowych zaangażowanych w syntezę hormonu podwzgórza, tyreoliberyny (TRH). Ponadto cynk uczestniczy w syntezie kinazy białkowej C, która odpowiada za tworzenie i wydzielanie TSH przez przysadkę. Finalnie niedobór cynku w organizmie może wiązać się ze wzrostem stężenia TRH i TSH oraz obniżeniem poziomu hormonów tarczycy T3 i T4, co może wpłynąć na intensyfikację niedoczynności tarczycy. Dlatego w przypadku problemów związanych z pracą tarczycy warto kontrolować swoją dietę m.in. pod kątem podaży cynku, a w przypadku jego niedoboru wprowadzić zmiany żywieniowe i suplementację. Pamiętać należy, że suplementacja cynku jest uzasadniona, jeśli nie mamy możliwości uzupełnienia tego składnika wraz z dietą lub jeśli występuje jego duży niedobór wraz z objawami. Wybierając suplement należy sprawdzić formę cynku, a także występujące w preparacie inne witaminy i składniki mineralne, żeby nie zachodziły antagonizmy.

 

Zaplanuj odpowiednią suplementację z Thyroset. Sprawdź gdzie kupić Thyroset i jak najszybciej zacznij inteligentne wsparcie swojej tarczycy i układu immunologicznego.

 

Funkcje cynku w organizmie człowieka

  • tworzy enzymy regulujące przemianę białek i węglowodanów oraz lipidów,
  • wykazuje silne właściwości przeciwutleniające,
  • wspomaga funkcjonowanie i reguluje pracę układu nerwowego,
  • zapewnia doskonałą pamięć i koncentrację,
  • ogranicza nadpobudliwość nerwową oraz psychoruchową,
  • zmniejsza ryzyko rozwoju stanów depresyjnych,
  • reguluje pracę układu krwionośnego,
  • wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu rozrodczego i kostnego,
  • zapobiega chorobom skóry, wypadaniu włosów,
  • wspomaga gojenie się ran,
  • wpływa na prawidłowe funkcjonowanie wątroby i nerek,
  • zwiększa odporność na stres,
  • zwiększa odporność na infekcje wirusowe i bakteryjne.

 

Pierwsze symptomy niedoboru cynku

  • problemy skórne:
    • przesuszenie skóry,
    • nasilenie trądziku,
    • widoczne zwiększenie ilości zmarszczek,
    • wolniejsze i trudne gojenie się ran,
  • nadmierne wypadanie i łamanie się włosów
  • łamliwość paznokci
  • osłabienie odporności
  • utrata apetytu
  • zaburzenia smaku i węchu.

 

Co ma wpływ na obniżenie wchłaniania cynku?

  • stosowana doustna antykoncepcja hormonalna
  • kortykosteroidy
  • antybiotyki
  • suplementy z miedzią i wapniem
  • a także spożywany alkohol.

 

Co jeść, by naturalnie uzupełnić braki cynku?

  • ostrygi
  • mięso
  • nasiona słonecznika
  • podroby (np. wątróbka)
  • kasza gryczana
  • orzechy (m.in. migdały)
  • pestki dyni
  • ryby
  • zielone warzywa liściaste

 

Selen

 

To aktywny pierwiastek śladowy, który w największych ilościach koncentruje się właśnie w tarczycy. Już po tej informacji można się domyślać, że jego poziom będzie miał istotny wpływ na prawidłową pracę tego narządu i z tym najczęściej jest kojarzony. Odpowiedzialny jest też za wiele innych ważnych funkcji w naszym organizmie. Tworzy enzymy antyoksydacyjne, m.in. peroksydazę glutationową, której zadaniem jest ochrona tarczycy przed szkodliwym działaniem wolnych rodników – ciągłym stresem oksydacyjnym, który wynika z produkcji hormonów T3 i T4. Zapobiega w ten sposób uszkodzeniom DNA i uczestniczy w jego naprawie. Stres oksydacyjny jest szczególnie silny w stanach niedoboru jodu, więc o tym pierwiastku też nie należy zapominać. W wyniku dużego niedoboru selenu dochodzi do zahamowania aktywności peroksydazy glutationowej. Skutkiem nagromadzenia się nadtlenku wodoru w komórkach tarczycy jest stan zapalny. Przewlekły, długotrwały stan zapalny może wpływać na rozwój choroby tarczycy. Selen odpowiada za śmierć zbędnych i uszkodzonych komórek, czyli za prawidłową apoptozę. Eliminacja tychże komórek niweluje stan zapalny związany ze śmiercią komórki. Prócz tego selen wchodzi w skład dejodynaz. To enzymy zlokalizowane w podwzgórzu, wątrobie oraz tarczycy, które odpowiedzialne są za konwersję hormonów T4 (tyroksynę) do aktywnej formy, czyli T3 (trójjodotyroniny). Każde zaburzenia pracy tych enzymów prowadzą do nieprawidłowości w stężeniach hormonów tarczycy.

 

Na co wpływa selen w organizmie człowieka?

Poza korzystnym działaniem na tarczycę, optymalna ilość selenu w organizmie wpływa:

  • na detoks organizmu, wspomaga usuwanie szkodliwych substancji m.in. metali ciężkich zorganizmu,
  • wspomagająco na układ odpornościowy, bo selen działa jako modulator funkcji immunologicznych,
  • na prawidłową produkcję komórek plemników i ich ruchliwość, co za tym idzie płodność mężczyzn,
  • na libido, także na płodność kobiet i łagodzi objawy menopauzy,
  • na utrzymanie zdrowych włosów i paznokci,
  • zapobiegawczo przy chorobach sercowo-naczyniowych (np. miażdżycy) zapobiegając
  • agregacji płytek krwi i utlenianiu lipidów.

 

Wybierając suplement zwracajmy więc uwagę na skład i zdecydujmy się na ten z selenometioniną. Zdecydowanie o wiele lepiej przyswajalną formą jest selenometionina, aniżeli selenocysteina. Ilość suplementowanego selenu zależna jest m.in. od wielkości deficytu selenu w organizmie. Należy pamiętać, że różnica między dawką terapeutyczną a toksyczną selenu jest niewielka.

 

„Cóż jest trucizną? Wszystko jest trucizną i nic nie jest trucizną. Tylko dawka czyni, że dana substancja nie jest trucizną (łac. Omnia sunt venena, nihil est sine veneno. Sola dosis facit venenum).” Paracelsus

 

Zastanawiasz się jak odpowiednio zaplanować suplementację? Pod tym linkiem dowiesz się jak inteligentnie wspierać swoją tarczycę i układ immunologiczny. Jak najszybciej poznaj protokół suplementacyjny Thyroset!

 

Najbogatsze źródła selenu w diecie

  • orzechy brazylijskie,
  • czerwone mięso,
  • drób,
  • jajka,
  • grzyby shiitake,
  • ryby
  • podroby

 

Pomóż innym zdobyć wartościową wiedzę. Udostępnij ten artykuł na swoim Facebook’u.


Bibliografia

Morley J. E., Gordon J., Hershman J.M.: Zinc deficiency, chronic starvation, and hypothalamic-pituitary-thyroid function. Am. J. Clin. Nutr., 1980, 33, 1767-1770

Pastusiak K, Michałowska J, Bogdański P. Postępowanie dietetyczne w chorobach tarczycy. Forum Zaburzeń Metabolicznych 2017, tom 8, nr 4, 155–160

Ponichtera A, Borowiak E. Choroby tarczycy jako poważny problem medyczny w Polsce. Probl. Pielęg. 2008; 16(1–2): 192–198

Ventura M, Melo M, Carrilho F. Selenium and Thyroid Disease: From Pathophysiology to Treatment. Int J Endocrinol. 2017

Vries ML, Bibi H. A Relationship between hypoglycemia, hypothyroidism and Zinc deficiency. Ped Therapeut. 2015; 05(03)

Wang W, Xue H, Li Yet al.: Effects of selenium supplementation on spontaneous autoimmune thyroiditis in NOD.H-2h4 mice. Thyroid 2015; 10: 1137-1144

mgr Jagoda Szulc
mgr Jagoda Szulc
mgr Jagoda Szulc, specjalista Elite Polska, dietetyk kliniczny, którego celem jest wprowadzanie dietoterapii i zmian stylu życia, a nie tylko przechodzenie na dietę. Specjalista w dziedzinie chorób gastroenterologicznych oraz chorób autoimmunologicznych