Brainfog - na czym polega? - Blog o Hashimoto i niedoczynności tarczycy - Thyroset

Brainfog – na czym polega?

Czym jest tarczyca i jak działa?
28 maja 2021
Jak podnieść poziom energii przy chorobie tarczycy?
Mam problemy z tarczycą. Jak naturalnie podnieść poziom energii?
18 czerwca 2021

Brainfog czyli inaczej mgła mózgowa to stan, który może dotykać każdego bez względu na wiek. Co ciekawe nie jest to funkcjonujący termin medyczny.  Definiowany jest jako zespół objawów, związanych z zaburzeniami organizacji, interpretacji wrażeń zmysłowych a także zaburzeniami percepcji.

 

 

Brainfrog – jakie są jego przyczyny?

 

Przyczyn takiego stanu może być wiele. Mówi się, że duży wpływ na powstanie brainfog ma zaburzenie działania neuroprzekaźników w naszym mózgu oraz układzie nerwowym. W tym przypadku wyróżniamy 4 niezwykle ważne hormony, które mają na to wpływ. Należą do nich:

  • dopamina
  • acetylocholina
  • serotonina
  • kwas gamma aminomasłowy (GABA)

 

Hormony te w mózgu pełnią istotną rolę. Są odpowiedzialne za nasz nastrój w ciągu dnia czy też zdolność do przyswajania informacji. Ich poziom może ulegać zmianom w zależności od prowadzonego przez nas trybu życia, spożywanych pokarmów i przyjmowanych leków. Niewielkie zmiany w stężeniach tych hormonów prawdopodobnie odpowiedzialne są za wystąpienie mgły mózgowej.

 

Stały podwyższony poziom dopaminy odpowiada za pobudzenie. Z takim stanem mamy do czynienia w efekcie przewlekłego stresu co prowadzi do eksploatacji organizmu ponad normę. Wpływa to również na obniżenie poziomu serotoniny – hormonu szczęścia.

 

Poziom serotoniny w mózgu wpływa na zachowania impulsywne i apetyt oraz odpowiada za nasz nastrój. Serotonina jest syntetyzowana z produktów bogatych w tryptofan, szczególnie w przypadku kiedy łączy się go z węglowodanami w posiłku. Do źródeł tryptofanu należą: brązowy ryż, drób, fasola, orzechy, nasiona, gotowane ziemniaki czy soja.

 

Kolejnym ważnym aspektem jest poziom acetylocholiny, który to ma wpływ na rozwój choroby Alzheimera. Na poziom wpływa ilość choliny i fosfatydylocholiny w codziennej diecie. Z ich niedoborem można spotkać się dość często, ponieważ z powodu prewencji chorób takich jak chociażby choroby sercowo-naczyniowe czy nadciśnienie zaleca się ograniczenie ilości cholesterolu w diecie. Produkty, które go zawierają często są bardzo dobrym źródłem choliny. Do takich produktów należy chociażby żółtko jaja. Inne produkty bogate w cholinę to wątroba, ryby, drób, orzechy, szpinak i soja. Acetylocholina powstaje z choliny, która zaś powstaje z przemian lecytyny. Dlatego warto wzbogacić dietę również o produkty bogate w lecytynę: drożdże, orkisz czy zarodki pszeniczne.

 

Kwas Gamma-aminomasłowy (GABA) jest neuroprzekaźnikiem, który blokuje nadmierny przepływ informacji. Ma korzystny wpływ na pamięć, zmniejsza podatność na stres i zmniejsza napięcie nerwowe. Do źródeł kwasu glutaminowego, który przekształca się do kwasu GABA w organizmie należą produkty tj. ryby, wołowina, drób czy jaja.

 

Wśród innych przyczyn wymienia się zbyt małą ilość snu, nadmiar cukrów rafinowanych (duże wahania poziomu insuliny po posiłku nie mają korzystnego wpływu na pracę mózgu), odwodnienie organizmu, czy też zaburzenia genetyczne. Należy do nich także nieprawidłowa dieta i tak do pokarmów, które w szczególny sposób mają wpływ na wystąpienie brainfog należą – strączki, gluten, nabiał – szczególnie ten bogaty w kazeinę, salicylany i dodatki spożywcze. Warto sprawdzić czy organizm dobrze je toleruje.

 

Jedną z głównych przyczyn wystąpienia mgły mózgowej są stany zapalne występujące w organizmie oraz stany związane ze stresem oksydacyjnym. Za wystąpienie stresu oksydacyjnego w organizmie jest odpowiedzialny brak równowagi pomiędzy reaktywnymi formami tlenu a zdolnością organizmu do ich szybkiej detoksykacji. Pozostając w wysokim stężeniu w organizmie powodują uszkodzenie komórek ośrodkowego układu nerwowego. Do przewlekłych stanów zapalnych zaliczamy choroby autoimmunologiczne a wśród nich chorobę Hashimoto. Brainfog w chorobie Hashimoto występuje często. Nieprawidłowe działanie tarczycy koreluje z zaburzeniami koncentracji czy zdolnościami do przyswajania informacji. Dlatego ważne jest, aby regularnie się badać i sprawdzać czy w organizmie nie występuje przewlekły stan zapalny.

 

Objawy mgły mózgowej

 

  • problemy z koncentracją
  • kłopoty ze skupieniem uwagi i zrozumieniem
  • zmęczenie
  • chwilowe problemy z pamięcią
  • brak motywacji
  • bóle głowy – często migrenowe
  • obniżenie nastroju – w skrajnych przypadkach stany depresyjne

 

Jak sobie radzić z mgłą mózgową?

 

Istnieje kilka wskazówek na to jak utrzymać nasz mózg w dobrej kondycji.

  • Należy zadbać o odpowiednią ilość snu. Zaleca się 7–8 godzin w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania,
  • Jeśli to możliwe – redukcja stanów zapalnych w organizmie.
  • Regularne odżywianie – długotrwałe głodówki spowodują problemy z koncentracją i szybkie zmęczenie.
  • Dostarczenie organizmowi niezbędnych składników odżywczych. Warto zwrócić uwagę zwłaszcza na witaminy z grupy B, które stymulują produkcję neuroprzekaźników.
  • Zwracanie uwagi na odpowiednie nawodnienie w ciągu dnia. Mózg w blisko 80 proc. składa się z wody, zatem konsekwencje niedostatecznego nawodnienia w pierwszej kolejności dotykają właśnie ten organ, nawet przy niewielkim jego stopniu.
  • Podaż nienasyconych kwasów omega-3 – ochraniają one neurony i przyspieszają przewodzenie impulsów w mózgu.
  • Podaż cholesterolu wraz z dietą.
  • Podaż magnezu – Magnez stabilizuje pracę układu nerwowego i usprawnia pracę szarych komórek
  • Unikanie żywności przetworzonej oraz tej powodującej nietolerancję pokarmowe.
  • Kontrola poziom hormonów tj. testosteron, estrogen, trójjodotyronina, tyroksyna.
  • Regularna aktywność fizyczna ma pozytywny wpływ na gospodarkę hormonalną, nastrój oraz sen.
  • Regularne ćwiczenia mózgu.

 

Pomóż innym zdobyć wartościową wiedzę. Udostępnij ten artykuł na swoim Facebook’u.


 

 

Bibliografia:

[1] Podemski R., Kompendium neurologii, Wydanie 2. Wydawnictwo Via Medica, Gdańsk 2011.

[2] Borkowska A., Pamięć i jej zaburzenia w MCI, Wydanie 1. Wydawnictwo Medical Education, Warszawa 2012.

[3] Fischer M., Brain fog – Co Twój próbuje Ci powiedzieć?, Body Challenge 2016; 6 (6): 52-55

[4] Ross A. i wsp.: What is brain fog? An evaluation of the symptom in postural tachycardia syndrome, Clin Auton Res. 2013 Dec; 23(6): 305–311.

Aleksandra Szłapka
Aleksandra Szłapka
Dietetyk kliniczny, specjalistka Elite Polska, pasjonatka zdrowego stylu życia. Specjalistka w dziedzinie chorób autoimmunologicznych.