Witaminy i pierwiastki w niedoczynności tarczycy i Hashimoto

Dieta w Hashimoto
8 lipca 2019
Witamina D w Hashimoto
Witamina D – dlaczego jest ważna przy chorobie Hashimoto
20 sierpnia 2019
Witaminy w hashimoto

Aby doprowadzić tarczycę do normy, trzeba zapewnić jej wszystkie substancje do wytworzenia, a następnie zaktywizowania hormonów. Niedoczynność tarczycy spowodowana jest niedoborem lub nieprawidłowym działaniem hormonów tarczycy- tyroksyny T4 i trójjodotyroniny -T3. Skutkiem tych nieprawidłowości jest spowolnienie procesów metabolicznych w organizmie człowieka, a w konsekwencji zaburzenia w procesie trawienia.

 

O jakie witaminy i pierwiastki musimy dbać przy niedoczynności tarczycy i Hashimoto.

Prawidłowa gęsto-odżywcza dieta, to podstawa przy chorobach tarczycy, niekiedy jednak jest to niewystarczające w kontekście uzupełnienia występujących niedoborów u danej jednostki i wówczas należy sięgnąć po odpowiednie, dobrej jakości suplementy diety.

 

Nie zawsze jest możliwe spożywanie wszystkich składników odżywczych z diety, zwłaszcza w przypadku osób z chorobami tarczycy, np. Hashimoto, które cechuje istotnie słabsze wchłanianie związków mineralnych z pożywienia. Osoby te zmagają się nierzadko z nadwrażliwościami pokarmowymi, infekcjami prowadzącymi do wyczerpania zapasów składników odżywczych oraz problemami trawiennymi. Poza tym współczesna żywność nie jest tak bogata w składniki odżywcze jak w przeszłości, ze względu na wyjałowienie gleb i przemysłowe uprawy. Niektóre objawy choroby mogą też wymagać większych dawek danego minerału, które mogą pomóc w uciążliwych objawach.

 

Co najbardziej wpływa na niedobory pierwiastków i witaminy:

– niespożywanie pokarmów bogatych w składniki odżywcze

– za mało enzymów trawiennych

– niedostatek probiotyków potrzebnych do pozyskiwania składników odżywczych

– infekcja przewodu pokarmowego

– celiakia

– niedokwasota

– zbyt mała ilość żelaza, magnezu, jodu

– zespół jelita drażliwego

– chroniczne biegunki

– obfite miesiączki

– środki antykoncepcyjne (obniżają cynk)

– inne leki (np. metformina zabiera nam wit z grupy B, IPP- magnez)

– tryb życia generujące większe zapotrzebowanie na dane pierwiastki (sportowiec).

 

Spożywanie wysoko przetworzonych pokarmów pozbawionych składników odżywczych pozbawia organizmu minerałów i upośledza przekształcanie T4 w drogocenne T3. Szczególnie, gdy np. przyjmujemy tylko lewotyroksynę, potrzebujemy odpowiedniej ilości pierwiastków i witamin, by nie odczuwać objawów choroby tj. ospałość, brak energii.

 

Na jakie składniki należy zwrócić uwagę przy chorobach tarczycy?

 

Selen

To minerał o silnych właściwościach utleniających i jego niedobór może pogłębiać zaburzenia autoimmunologiczne.

Badanie opublikowane w „Journal of Rheumatology” wykazało 40% spadek przeciwciał przeciwtarczycowych w wyniku spożycia selenu.

Osoby ze schorzeniami przewodu pokarmowego szybko tracą ten minerał. Na jego niedobór wpływają też antybiotyki. Jego mała ilość w organizmie osłabia układ odpornościowy oraz prowadzi do zaburzeń pracy tarczycy, jak i pracy serca. Najlepiej suplementować go łącznie z wit. E, która poprawia jego wchłanianie, a rozdzielnie z cynkiem.

 

Żelazo

Niedobory tego składnika upośledzają konwersją T4 do T3, co może spowodować niedoczynność tarczycy, jak i uczucie zmęczenia (mniejsza ilość tlenu przenoszonego przez ten minerał). Narażeni na niedobór są weganie i wegetarianie, osoby cierpiące na niedokwasotę, bolesne miesiączki, choroby nerek lub mikroperforacje układu pokarmowego. Czasami niski poziom żelaza jest związany z występowaniem bakterii h.pylori. Należy zauważyć, że kawa i herbata pozbawiają nas tego minerału. Suplement żelaza należy stosować w 4 h odstępie czasowym od przyjmowanego hormonu tarczycowego. Dawkę należy ustalać z lekarzem. Warto poszukać przyczyny problemów z wchłanianiem żelaza, gdy wątróbka z cebulką, buraczki lub spirulina nie podniosą jego poziomu lub ferrytyny. Ferrytyna jest bardzo ważnym białkiem przechowującym żelazo. Jest ono niezbędne do przenoszenia hormonu T3 do jader komórkowych oraz właściwego wykorzystania tego hormonu. Jej poziom należy stale monitorować. Na lepszą wchłanialność żelaza wpływa wit C, którą można przyjmować łącznie.

 

Witamina D

Witamina słońca jest coraz bardziej docenianym suplementem. Jest bardzo ważna, bo wpływa na nasz układ odpornościowy oraz dodaje siły naszym mięśniom i kościom. Oddziałuje na stężenie wapnia i fosforanów w surowicy krwi.

Niski poziom tej witaminy wiąże się ze zwiększonym występowaniem chorób autoimmunologicznych, problemów natury psychicznej, chorób układu sercowo-naczyniowego i nowotworów.

U osób z chorobą Hashimoto zauważono częstsze występowanie niedoboru tej witaminy i powiązane jest z liczbą przeciwciał przeciwko perodyksazie tarczycowej i tyreoglobulinie. Witamina D zmniejsza produkcję cytokin prozapalnych i stymuluje produkcję cytokin przeciwzapalnych. Najbardziej naturalnym i najefektywniejszym sposobem suplementacji witaminy D jest kontakt ze słońcem.

 

Cynk

Wywiera istotną rolę w regulacji funkcjonowania układu immunologicznego. Obniżony jego poziom uniemożliwia konwersję hormonu T4 do T3. Jest on także niezbędny do produkcji TSH, dlatego osoby z niedoczynnością tarczycy, przy wysokim poziomie, są narażone na jego niedobór. Przy niedoborze cynku występuje suchość skóry, wypadanie włosów, utrata smaku lub węchu, zaburzenia erekcji czy rozwolnienia.

Ma silne działanie przeciwzapalne oraz pomaga przy innych chorobach autoimmunologicznych, np. przy cukrzycy, a nierzadko te dwie choroby występują jednocześnie. Powinien być przyjmowany wieczorem.

 

Magnez

Jego niedobór może powodować stany lękowe, problemy ze snem, migreny. Bardzo korzystna jest forma cytrynianu magnezu.

 

B12

Niski poziom witaminy może prowadzić do anemii, niedorozwoju kosmków jelitowych (w których gromadzone są enzymy trawienne), zaburzeń trawienia i stanów zapalnych. Witamina B12 pozyskiwana jest z białek zwierzęcych, dlatego na jej niedobór są narażeni weganie. Jej niskiemu poziomowi przypisuje się objawy neurologiczne tj.: problem z równowagą, zawroty głowy, luki w pamięci, problemy z koncentracją, mrowienie kończyn, depresja, zmęczenie, psychoza. Zadbaj o nią przy infekcji H.pylori. Najlepiej suplementować ją w formie metylokobalaminy, szczególnie przy problemach z metylacją.

 

Omega 3

Brakuje go nam w naszej diecie w odpowiedniej ilości. Istnieją naukowe dowody, że niski poziom omega 3 jest powiązany z chorobami serca, udarami, depresją, próbami samobójczymi, ADD, otyłością, czy nawet uzależnieniami. Wpływa korzystnie na funkcje kognitywne, które często są zaburzone przy chorobie Hashimoto. Jesteśmy do tego narażeni na niedobór omega 3( EPA i DHA) z racji coraz słabszej jakości ryb. Kwasy tłuszczowe DHA to istotny składnik istoty szarej w mózgu. Powiem kolokwialnie, że tłuszcz w naszym mózgu tworzy ściany komórkowe oraz odgrywa znaczącą rolę w pracy komórek. Neurony także zawierają duże ilości kwasów tłuszczowych Omega 3. EPA poprawia przepływ krwi, co pozytywnie oddziałuje na prace mózgu. Omega 3 pomagają też zachować równowagę emocjonalną i dobry nastrój w późniejszym wieku. Trwające 20 lat badanie na 3317 kobietach i mężczyznach wykazało, że osoby spożywające EPA i DHA są mniej narażone na depresje. Inne badanie duńskie na 5386 zdrowych starszych osób stwierdziło, że zwiększona ilość ryb w diecie wpłynęła pozytywnie na zachowanie dobrej pamięci oraz ograniczenie ryzyka demencji. Także kwasy Omega 3 pozytywnie wpływają na sprawność umysłową. Wykazano również, że zwiększone spożycie omega 3 pomaga ograniczyć zachcianki i apetyt, a nawet poziom tk. tłuszczowej. Dodatkowo omega 3 pomaga przy stanach zapalnych, suchej skórze, problemach z trądzikiem, egzemie.

 

Tiamina, wit B1.

Pomaga przy wyczerpaniu, problemach z koncentracją, niskim ciśnieniu krwi, problemach z nadnerczami oraz nietolerancji węglowodanów.

 

Witamina C i E.

Przy Hashimoto, z powodu autoimmunologicznego niszczenia tarczycy duże znaczenie ma równowaga procesów oksydacyjnych i antyoksydacyjnych, które zachodzą w tkankach organizmu. Potencjalnie szkodliwe dla komórek wolne rodniki (produkty utleniania) powstają przy wszystkich procesach przemiany materii. Gdy w organizmie zachodzi intensywna aktywność oksydacyjna, układ immunologiczny ma więcej pracy i rośnie wtedy prawdopodobieństwo wystąpienia dysfunkcji. Tarczyca reaguje szybko i bardzo wrażliwie na deficyt substancji antyoksydacyjnych (przeciwutleniaczy). Dlatego ważne jest „zasilenie” nimi. Tutaj pomocna może być m.in. wit C lub E. Będą one też korzystnie wpływać na lepsze wchłanianie tłuszczów (tłuste, unoszące się na wodzie lub jasno zabarwione stolce, gazy bądź odbijanie, bóle woreczka żółciowego). Witamina E nazywana jest dodatkowo witaminą młodości. Wit C natomiast powinna być dodatkowo suplementowana przy wirusie Epsteina i Barr, który jest czasami łączony z chorobą Hashimoto.

 

Zadbanie o swoją witalność jest sprawą kluczową. W przypadku niedoczynnej tarczycy leczenie hormonalne to tylko połowa sukcesu, gdyż nie usuwa problemu u źródła.  Jeśli nie dbasz o siebie, ciężej cieszyć się pozytywnymi emocjami. A ciało, zdrowie i psyche są sprzężone i działają wzajemnie na siebie.  Zawsze dbajmy o swoje ciało, zdrową dietę, suplementację, pozwalającą uzupełnić niedobory pierwiastków i witamin oraz utrzymujmy sprawność fizyczną. Witalność przekłada się na wzmocnienie odporności, a tym samym na naszą siłę wewnętrzną i fizyczną.

Pamiętajcie, by dawki witamin i pierwiastków ustalać indywidualnie, poprzedzając je podstawowymi badaniami z krwi, jednak 1,5 miesięczna kuracja Thyrosetem może okazać się dobrą początkową strategią, w momencie gdy nie wiemy jak zacząć nową drogę do lepszej witalności. Thyroset głównie opiera się na składnikach ukierunkowanych na lepszą pracę tarczycy, zawiera wszystkie powyżej omówione składniki mineralne, wysokiej jakości, co może koniec końców pomóc w odzyskaniu lepszego samopoczucia, a nawet upragnionej wagi.

 

mgr Karolina Kocięda
mgr Karolina Kocięda
dietetyk, aktualnie podyplomowo studentka dietetyki o specjalizacji dietetyka kliniczna oraz psychodietetyka, specjalista w dziedzinie diet sportowych przy chorobach autoimmunizacyjnych. Autorka bloga kulinarnego dla osób z alergiami pokarmowymi www.belikewonderwoman.pl oraz licznych artykułów dla portali sportowych oraz czasopism specjalistycznych o zdrowym odżywianiu